CAPITOLUL I
Obiectul legii, intelesul unor termeni
si categorii de asigurare
Art. 1. - Prezenta lege reglementeaza:
organizarea si functionarea societatilor comerciale de asigurare,
de asigurare-reasigurare si de reasigurare, a societatilor mutuale,
denumite in continuare asiguratori, respectiv reasiguratori, precum
si a intermediarilor in asigurari, organizarea si functionarea
Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, supravegherea asiguratorilor
si reasiguratorilor care desfasoara activitatea in sau din Romania,
supravegherea activitatii intermediarilor in asigurari si reasigurari,
precum si a altor activitati in legatura cu acestea.
Art. 2. - In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile
de mai jos au urmatoarele semnificatii:
1. activitatea de asigurare - activitatea exercitata in
sau din Romania, care desemneaza, in principal, oferirea, intermedierea,
negocierea, incheierea de contracte de asigurare si reasigurare,
incasarea de prime, lichidarea de daune, activitatea de regres
si de recuperare, precum si investirea sau fructificarea fondurilor
proprii si atrase prin activitatea desfasurata;
2. agent de asigurare - persoana fizica sau juridica abilitata,
in baza autorizarii unui asigurator, sa negocieze sau sa incheie
in numele si in contul asiguratorului contracte de asigurare cu
tertii, conform conditiilor stipulate in contractul de mandat
incheiat, fara sa aiba calitatea de asigurator sau de broker de
asigurare;
3. asigurare - operatiunea prin care un asigurator constituie,
pe principiul mutualitatii, un fond de asigurare, prin contributia
unui numar de asigurati, expusi la producerea anumitor riscuri,
si ii indemnizeaza pe cei care sufera un prejudiciu pe seama fondului
alcatuit din primele incasate, precum si pe seama celorlalte venituri
rezultate ca urmare a activitatii desfasurate;
4. asigurat - persoana care are un contract de asigurare
incheiat cu asiguratorul;
5. asigurator - persoana juridica romana sau straina ori
societatea mutuala autorizata in conditiile prezentei legi sa
exercite activitati de asigurare;
6. broker de asigurare - persoana juridica romana sau straina,
autorizata in conditiile prezentei legi, care, pentru clientii
sai, negociaza sau incheie contracte de asigurare si acorda alte
servicii in legatura cu protectia impotriva riscurilor sau cu
regularizarea daunelor;
7. catastrofa - un eveniment sau o serie de evenimente
care provoaca pagube substantiale intr-o perioada scurta de timp;
8. coasigurare - operatiunea prin care doi sau mai multi
asiguratori subscriu acelasi risc, fiecare asumandu-si o cota-parte
din acesta;
9. fond de rezerva liber varsat - totalul sumelor cu care
membrii societatii mutuale au contribuit la fondurile acesteia;
10. actionari semnificativi - actionarii care, singuri
ori prin intermediul sau in legatura cu alte persoane, detin cel
putin 5% din totalul drepturilor de vot in adunarea generala a
actionarilor;
11. persoane semnificative - administratorii si directorul
general;
12. portofoliu de asigurari - totalitatea sau o parte din
contractele de asigurari incheiate de un asigurator;
13. prime brute subscrise - primele incasate si de incasat,
inclusiv primele de reasigurare incasate si de incasat, aferente
tuturor contractelor de asigurare si contractelor de reasigurare,
care intra in vigoare in perioada de referinta, inainte de deducerea
oricaror sume din acestea;
14. prime nete subscrise - primele brute subscrise din
care se deduc sumele platite si de platit drept prime de reasigurare;
15. prime brute incasate - totalul primelor incasate, inclusiv
primele de reasigurare incasate in perioada de referinta, inainte
de deducerea oricaror sume din acestea;
16. prime nete incasate - primele brute incasate din care
se deduc sumele platite drept prime de reasigurare;
17. reasigurare - operatiunea de asigurare a unui asigurator
de catre alt asigurator, primul fiind reasigurat, iar al doilea,
reasigurator;
18. retinere proprie - partea din risc care ramane in sarcina
asiguratorului dupa deducerea reasigurarii;
19. societate mutuala de asigurari - persoana juridica
civila ai carei asociati sunt deopotriva asigurati si asiguratori.
Art. 3. -
(1) Activitatea de asigurare se grupeaza in:
a) asigurari de viata;
b) asigurari generale.
(2) Clasele de asigurari aferente categoriilor prevazute
la alin. (1) se stabilesc prin norme.
TOP
CAPITOLUL II
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor
Art. 4. -
(1) Punerea in executare a prezentei legi, supravegherea
si controlul respectarii dispozitiilor sale revin Comisiei de
Supraveghere a Asigurarilor, in scopul apararii drepturilor asiguratilor
si al promovarii stabilitatii activitatii de asigurare in Romania.
(2) Se infiinteaza Comisia de Supraveghere a Asigurarilor,
autoritate administrativa autonoma de specialitate, cu personalitate
juridica si cu sediul in municipiul Bucuresti, care isi exercita
atributiile potrivit prevederilor prezentei legi.
(3) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor isi poate deschide
reprezentante in orice alta localitate de pe teritoriul Romaniei.
(4) Pentru nevoile Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor,
ale reprezentantelor sale pe care aceasta le infiinteaza, Guvernul
si, dupa caz, autoritatile administratiei publice locale vor atribui
acesteia in administrare imobilele necesare - terenuri si cladiri
- din domeniul public de interes national sau local, dupa caz,
in termen de 60 de zile de la cererea Comisiei de Supraveghere
a Asigurarilor.
(5) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor este condusa
de un consiliu format din 5 persoane, respectiv presedinte, vicepresedinte
si 3 membri.
(6) Structura organizatorica si de personal a Comisiei
de Supraveghere a Asigurarilor, atributiile de conducere, de executie
si de control ale personalului sau se stabilesc prin regulamentele
de ordine interioara, adoptate de Consiliul Comisiei de Supraveghere
a Asigurarilor, potrivit prevederilor prezentei legi.
(7) Membrii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor
sunt numiti de Parlament, in sedinta comuna a celor doua Camere,
la propunerea comisiilor reunite pentru buget, finante si banci
ale Senatului si Camerei Deputatilor. Presedintele si vicepresedintele
se nominalizeaza pe functii in lista de propuneri care se supune
spre aprobare Parlamentului.
(8) Numirea membrilor Consiliului Comisiei de Supraveghere
a Asigurarilor se face de pe lista comuna propusa de comisiile
pentru buget, finante si banci ale Senatului si Camerei Deputatilor.
(9) Revocarea Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor,
in totalitate sau individual, se face de autoritatea care l-a
numit, pe baza procedurii definite la alin. (8).
(10) Durata mandatului de membru al Consiliului Comisiei
de Supraveghere a Asigurarilor este de 5 ani, fiecare membru putand
fi reinvestit.
(11) Primii membri ai Consiliului Comisiei de Supraveghere
a Asigurarilor vor fi numiti pentru mandate cu durate diferite,
astfel incat in fiecare an sa expire mandatul unuia dintre ei.
(12) Presedintele va fi numit pentru un mandat de 5 ani,
iar vicepresedintele pentru un mandat de 4 ani.
(13) Membrii ale caror mandate au expirat vor ramane in
functie pana la numirea succesorilor lor.
(14) In cazul imposibilitatii definitive de exercitare
a mandatului de catre unul dintre membri, comisiile parlamentare
mentionate la alin. (8) vor propune persoana care urmeaza sa fie
numita de Parlament pentru durata restanta a mandatului.
(15) Se considera imposibilitate definitiva de exercitare
a mandatului orice imprejurare care creeaza o indisponibilizare
cu o durata de 90 de zile consecutive.
(16) Membrii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor
trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa fie cetateni romani cu domiciliul in Romania, cu
o buna reputatie si pregatire profesionala si o vechime de cel
putin 5 ani in activitatea financiar-bancara si/sau de asigurari
si reasigurari;
b) sa nu fie membri ai vreunui partid politic pe perioada
exercitarii mandatului;
c) sa nu exercite o alta profesie sau sa nu ocupe o functie
publica sau privata, cu exceptia activitatii didactice in invatamantul
superior;
d) sa nu fie membri in consiliile de administratie sau
in comisiile de cenzori ale persoanelor juridice, subiecte ale
supravegherii Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, sau actionari
semnificativi ai acestora;
e) sa nu fi fost declarati faliti sau sa nu fi facut parte
din conducerea unei societati de asigurare sau financiar-bancare,
care, sub orice forma, si-a incetat activitatea si nu si-a respectat
obligatiile fata de terti;
f) sa nu aiba cazier judiciar.
(17) Calitatea de membru al Consiliului Comisiei de Supraveghere
a Asigurarilor inceteaza in urmatoarele situatii:
a) la expirarea termenului pentru care a fost numit;
b) prin demisie;
c) prin revocarea de catre Parlament;
d) la aparitia unei incompatibilitati sau a unui impediment
dintre cele prevazute la alin. (16);
e) prin inlocuire, conform alin. (14).
(18) Membrii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor
au obligatia sa notifice de indata, in scris, Parlamentului aparitia
oricareia dintre situatiile de incompatibilitate prevazute la
alin. (16); pana la decizia Parlamentului membrul Consiliului
Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor este suspendat de drept.
(19) Presedintele este reprezentantul de drept al Comisiei
de Supraveghere a Asigurarilor, ca autoritate administrativa autonoma
si ca persoana juridica de drept public.
(20) In cazul imposibilitatii temporare de exercitare a
prerogativelor presedintelui, reprezentarea Comisiei de Supraveghere
a Asigurarilor revine de drept vicepresedintelui.
(21) Daca atat presedintele, cat si vicepresedintele se
afla in imposibilitate de exercitare a prerogativelor, reprezentarea
Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor va fi asigurata de decanul
de varsta dintre cei 3 membri.
(22) Consiliul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor
delibereaza valabil in prezenta a cel putin 3 dintre membrii sai,
incluzand presedintele sau, in absenta acestuia, vicepresedintele.
(23) Hotararile sunt adoptate cu votul majoritatii membrilor
prezenti, iar in caz de balotaj, votul presedintelui sau, in absenta
acestuia, cel al vicepresedintelui este decisiv.
(24) Hotararea adoptata este obligatorie pentru toti membrii
Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, membrii care
au votat impotriva si cei absenti putandu-si consemna opinia separata
in procesul-verbal al sedintei respective.
(25) In exercitarea atributiilor sale Comisia de Supraveghere
a Asigurarilor va colabora cu alte autoritati publice sau cu institutii
straine, avand ca obiect reglementarea sau supravegherea pietelor
de asigurari, in vederea realizarii protectiei asiguratilor, a
potentialilor asigurati si a transparentei pietei asigurarilor.
(26) Pentru indeplinirea atributiilor prevazute la art.
5 Comisia de Supraveghere a Asigurarilor adopta norme, avize si
decizii, sub semnatura presedintelui, dupa deliberare in sedinte,
tinute conform dispozitiile alin. (22)-(24), cu respectarea prevederilor
alin. (28).
(27) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor adopta norme
care sunt puse in aplicare prin ordin al presedintelui, iar actele
individuale sunt deciziile si avizele.
(28) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor consulta colegiul
alcatuit din reprezentantii asociatiilor profesionale ale operatorilor
de pe piata de asigurari.
(29) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor are in structura
sa personal de specialitate compus din economisti, juristi, experti
contabili, actuari, statisticieni, matematicieni, ingineri, informaticieni,
medici, precum si din alte persoane calificate in domeniul asigurarilor
si finantelor.
(30) Consiliul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor
stabileste prin decizie salarizarea membrilor sai si a personalului
de specialitate, avand in vedere nivelul remuneratiei acordate
unor posturi similare de pe piata de asigurari.
Art. 5. - Comisia de Supraveghere a Asigurarilor
are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza sau avizeaza proiectele de acte normative
care privesc domeniul asigurarilor sau care au implicatii asupra
acestui domeniu si avizeaza actele administrative individuale,
daca au legatura cu activitatea de asigurare;
b) supravegheaza situatia financiara a asiguratorilor,
in vederea protejarii intereselor asiguratilor sau ale potentialilor
asigurati, scop in care poate dispune efectuarea de controale
ale activitatii asiguratorilor sau brokerilor de asigurare;
c) ia masurile necesare pentru ca activitatea de asigurare
sa fie gestionata cu respectarea normelor prudentiale specifice;
d) participa in calitate de membru la asociatiile internationale
ale autoritatilor de supraveghere in asigurari si reprezinta Romania
la conferinte si intalniri internationale referitoare la supravegherea
in asigurari;
e) aproba actionarii semnificativi si persoanele semnificative
ale asiguratorului, in conformitate cu criteriile stabilite prin
norme;
f) aproba divizarea sau fuzionarea unui asigurator inregistrat
in Romania;
g) aproba transferul de portofoliu;
h) poate solicita prezentarea de informatii si documente
referitoare la activitatea de asigurare, atat de la asiguratori,
cat si de la orice alta persoana care are legatura cu activitatea
acestora;
i) participa la elaborarea planului de conturi, a normelor
si a metodelor contabile, dupa consultarea cu asociatiile profesionale
ale operatorilor din asigurari;
j) indeplineste alte atributii prevazute de lege.
Art. 6. -
(1) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor nu poate dezvalui
informatii obtinute in timpul exercitarii atributiilor sale.
(2) Obligatia de confidentialitate prevazuta la alin. (1)
nu se aplica in cazul in care informatia este data:
a) cu acordul scris al asiguratorului implicat;
b) la solicitarea instantei judecatoresti;
c) in interesul asiguratilor.
Art. 7. -
(1) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va prezenta
Parlamentului, in termen de 6 luni de la expirarea fiecarui exercitiu
financiar, un raport asupra pietei asigurarilor din Romania, precum
si o informare privind activitatile desfasurate.
(2) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va edita si
va publica un raport informativ anual asupra pietei de asigurari
si asupra institutiilor si organismelor acesteia, cu respectarea
prevederilor art. 6.
Art. 8. -
(1) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor adopta norme
in aplicarea prevederilor prezentei legi.
(2) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor emite decizii
prin care:
a) impune interdictii, acorda, suspenda sau retrage autorizatii;
b) modifica sau revoca conditii, cerinte sau termeni impusi
de aceasta prin actele sale;
c) aproba divizarea sau fuzionarea asiguratorilor;
d) aproba transferul de portofoliu de asigurari;
e) aproba persoanele care vor examina activitatea de asigurari
de viata;
f) aproba actionarii semnificativi si persoanele semnificative
ale asiguratorului;
g) aproba componenta Corpului expertilor in asigurari,
care functioneaza pe langa ea, si avizeaza statutul acestuia;
h) stabileste salarizarea membrilor Consiliului Comisiei
de Supraveghere a Asigurarilor si a personalului sau, cu respectarea
dispozitiilor art. 4;
i) dispune efectuarea actiunilor de analiza, indrumare
si control la societatile din sfera de reglementare si supraveghere;
j) da dispozitii privind prezentarea de documente, situatii,
informatii si audieri;
k) constata si aplica sanctiuni operatorilor din domeniu
pentru incalcarea prevederilor prezentei legi, a normelor si deciziilor
de aplicare a acesteia.
(3) Avizele sunt acte prin care Comisia de Supraveghere
a Asigurarilor formuleaza raspunsuri oficiale la chestiuni privind
activitatea de asigurare sau care au implicatii asupra acesteia.
Art. 9. -
(1) Normele emise de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor
in conformitate cu atributiile prevazute in prezenta lege vor
fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Deciziile si avizele nu sunt supuse publicarii, cu
exceptia celor prevazute la art. 8 alin. (2) lit. a) si d).
Art. 10. -
(1) Constituie venit la bugetul Comisiei de Supraveghere
a Asigurarilor:
a) taxele si majorarile prevazute la art. 13 si 36;
b) veniturile provenite din donatii, publicatii si din
alte surse legale.
(2) Excedentul bugetului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor
se reporteaza in anul urmator.
TOP
CAPITOLUL III
Autorizarea asiguratorilor
Art. 11. -
(1) Activitatea de asigurare in Romania poate fi exercitata
numai de:
a) societati pe actiuni, societati mutuale, filiale ale
unor asiguratori straini, constituite ca persoane juridice romane,
autorizate de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor potrivit
procedurii reglementate la art. 12;
b) sucursale ale unor asiguratori, persoane juridice straine,
autorizate de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor potrivit
procedurii reglementate la art. 12.
(2) Un asigurator nu poate fi inmatriculat in registrul
comertului fara autorizatia prealabila emisa de Comisia de Supraveghere
a Asigurarilor.
Art. 12. -
(1) Cererile pentru autorizarea constituirii si pentru
autorizarea de functionare vor fi adresate Comisiei de Supraveghere
a Asigurarilor, in forma si cu documentatia prevazute in norme.
(2) Daca considera necesar, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor
poate sa solicite informatii suplimentare sau sa intreprinda investigatii
proprii ori cu sprijinul altor autoritati competente sau sa foloseasca
informatii din alte surse.
(3) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va decide, in
termen de cel mult 4 luni de la inregistrarea cererii de autorizare,
asupra autorizarii de constituire sau asupra respingerii cererii
de autorizare.
(4) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor poate acorda
autorizatia prevazuta la alin. (3), daca sunt indeplinite cumulativ
urmatoarele conditii:
a) din studiul de fezabilitate prezentat rezulta ca societatea
va dispune de marja de solvabilitate legala;
b) capitalul social varsat la o banca autorizata de Banca
Nationala a Romaniei sau, in cazul unei societati mutuale, fondul
de rezerva liber varsat este in conformitate cu prevederile legale;
c) societatea prezinta un program de reasigurare satisfacator
pentru activitatea sa de asigurare sau justifica faptul ca in
cazul sau nu este necesar un astfel de plan;
d) societatea prezinta calcule specifice pentru activitatea
de asigurari de viata;
e) numele societatii nu induce in eroare publicul;
f) societatea va desfasura numai activitati in legatura
cu asigurarea;
g) in cazul unui asigurator strain, daca face dovada ca
in tara in care este inregistrat s-a constituit legal si desfasoara
de cel putin 5 ani o activitate de asigurare similara cu cea pentru
care solicita autorizarea in Romania.
(5) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va respinge
cererea pentru autorizarea constituirii, daca constata ca:
a) documentatia prezentata nu este intocmita in conformitate
cu dispozitiile legale in vigoare;
b) din documentatia prezentata rezulta ca: - societatea
nu va desfasura o activitate in conformitate cu prezenta lege;
- actionarii semnificativi si persoanele semnificative nu indeplinesc
criteriile stabilite prin norme;
c) din evaluarea studiului de fezabilitate sau din rapoartele
anuale ale societatii straine, dupa caz, rezulta ca societatea
nu poate asigura realizarea obiectivelor propuse in conditii compatibile
cu regulile unei practici prudente, care sa ofere asiguratilor
siguranta necesara;
d) exista o forma de asociere prin care proprietatea actiunilor,
inclusiv proprietarul de fapt al actiunilor, este ascunsa Comisiei
de Supraveghere a Asigurarilor;
e) autorizarea contravine unui interes public.
(6) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va comunica
solicitantului motivele respingerii cererii de autorizare.
(7) Impotriva respingerii cererii de autorizare solicitantul
poate face plangere la Curtea de apel in termen de 30 de zile
de la comunicarea deciziei Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor,
potrivit legii.
(8) Autorizarea constituirii nu garanteaza obtinerea autorizatiei
de a exercita o activitate de asigurare, ci indica doar permisiunea
data asociatilor de a proceda la inmatricularea societatii conform
documentatiei de constituire si dispozitiilor legale.
(9) In vederea luarii unei decizii definitive de Comisia
de Supraveghere a Asigurarilor, in termen de 6 luni de la data
eliberarii autorizarii de constituire solicitantul va depune la
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor documentele care atesta
inmatricularea legala a societatii.
(10) Modificarea totala sau partiala a studiului de fezabilitate
initial va determina o noua analiza din partea Comisiei de Supraveghere
a Asigurarilor, putand atrage revocarea autorizarii de constituire.
(11) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va decide cu
privire la eliberarea autorizatiei de functionare in termen de
cel mult 60 de zile de la data primirii documentelor prevazute
la alin. (9).
(12) In cazul eliberarii autorizatiei de functionare, incepand
de la data eliberarii acesteia asiguratorul va putea exercita
o activitate de asigurare.
(13) Neacordarea autorizatiei de functionare atrage, in
mod automat, si revocarea autorizarii de constituire.
(14) Daca Comisia de Supraveghere a Asigurarilor refuza
acordarea autorizatiei de a exercita o activitate de asigurare,
aceasta poate solicita instantei judecatoresti dizolvarea formei
de asociere a solicitantului.
(15) Impotriva neacordarii autorizatiei de functionare
solicitantul poate face plangere la Curtea de apel in termen de
30 de zile de la comunicarea deciziei, potrivit legii.
(16) Prevederile prezentului articol se aplica in mod corespunzator
si in cazul sucursalelor asiguratorilor straini.
Art. 13. -
(1) Un asigurator care solicita autorizarea conform prevederilor
art. 12 si 44 achita la depunerea cererii de autorizare o taxa
de autorizare de 75.000.000 lei. Cuantumul taxei de autorizare
se poate actualiza anual, prin decizie a Comisiei de Supraveghere
a Asigurarilor, in functie de indicele preturilor comunicat de
Comisia Nationala pentru Statistica.
(2) In cazul respingerii cererii de autorizare taxa de
autorizare nu se restituie.
(3) Asiguratorul achita, din momentul acordarii autorizatiei
de functionare, pe durata valabilitatii acesteia, o taxa de functionare,
stabilita anual de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, de
maximum 0,3% din primele brute incasate in perioada pentru care
sunt datorate.
(4) Asiguratorii platesc taxa de functionare la termenul
stabilit prin norme.
(5) Pentru nevirarea la termen a taxei de functionare prevazute
la alin. (3) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va calcula
majorari de intarziere, in conformitate cu reglementarile in vigoare
referitoare la sumele nevirate la termen la bugetul de stat.
Art. 14. -
(1) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor poate retrage
autorizatia de functionare in cazul in care un asigurator autorizat
nu a inceput sa desfasoare activitatea de asigurare in termen
de 12 luni de la data eliberarii autorizatiei sau daca inceteaza
sa mai practice activitatea de asigurare o perioada de 12 luni
consecutive.
(2) Impotriva deciziei de retragere a autorizatiei de functionare
in conditiile alin. (1) asiguratorul poate face plangere la Curtea
de apel in termen de 30 de zile de la comunicare, potrivit legii.
Art. 15. - Comisia de Supraveghere a Asigurarilor
va publica cel putin o data pe an in Monitorul Oficial al Romaniei,
precum si intr-o publicatie de larga circulatie lista actualizata
cuprinzand asiguratorii autorizati si orice alte informatii pe
care le va considera necesare in aplicarea prezentei legi.
TOP
CAPITOLUL IV
Activitatea asiguratorilor
Art. 16. -
(1) Fiecare asigurator trebuie sa mentina, cumulativ:
a) capitalul social varsat sau, in cazul unei societati
mutuale, fondul de rezerva libera varsat;
b) marja de solvabilitate.
(2) Capitalul social varsat sau, dupa caz, fondul de rezerva
libera varsat nu poate fi mai mic de:
a) 7 miliarde lei pentru activitatea de asigurari generale,
exceptand asigurarile obligatorii;
b) 14 miliarde lei pentru activitatea de asigurari generale;
c) 10 miliarde lei pentru activitatea de asigurari de viata;
d) suma valorilor prevazute la lit. a) si c) sau b) si
c), dupa caz, in functie de activitatile de asigurare desfasurate.
(3) Capitalul social varsat si fondul de rezerva libera
varsat, stabilite la alin. (2), se vor actualiza periodic prin
norme de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.
(4) Capitalul social varsat sau fondul de rezerva libera
varsat, mentionate la alin. (1) lit. a), trebuie sa fie integral
varsat in forma baneasca numai la constituire.
(5) Marja de solvabilitate, care reprezinta suma cu care
valoarea activelor depaseste valoarea obligatiilor, trebuie sa
fie mai mare decat valoarea stabilita prin norme.
(6) In calculul obligatiilor unui asigurator se iau in
considerare atat obligatiile certe, cat si cele probabil sa se
concretizeze in viitor.
(7) In vederea stabilirii marjei de solvabilitate, evaluarea
activelor si a obligatiilor unui asigurator se efectueaza conform
normelor, care vor cuprinde si precizari privind categoria activelor
si datoriilor care nu vor fi luate in considerare sau vor fi considerate
numai intr-o anumita proportie.
Art. 17. -
(1) Actiunile emise de asiguratori pot fi numai nominative.
(2) Orice forma de asociere prin care proprietatea actiunilor
este ascunsa Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor este lovita
de nulitate.
Art. 18. - Valoarea minima in natura a
activelor pastrate in Romania de fiecare asigurator, avute in
vedere la stabilirea marjei de solvabilitate, trebuie sa ii permita
acestuia sa poata acoperi totalul obligatiilor sale in tara, in
orice moment al exercitarii activitatii de asigurare.
Art. 19. - Asiguratorii pot investi sau fructifica capitalul social,
rezervele de capital si rezervele tehnice in bunuri mobiliare
si imobiliare, precum actiuni, obligatiuni, alte titluri de participatie,
depozite bancare, cladiri destinate activitatii proprii sau inchirierii.
Art. 20. -
(1) Asiguratorul trebuie sa isi conduca activitatea, cu
respectarea normelor prudentiale specifice, conform practicilor
in asigurari si sa prevada:
a) organizarea si desfasurarea activitatii cu prudenta
si profesionalism, in concordanta cu natura si marimea activitatii
prestate;
b) incadrarea unui numar suficient de persoane care indeplinesc
conditiile de pregatire si de competenta profesionala.
(2) Asiguratorul, pentru asigurarile facultative practicate,
trebuie sa elaboreze:
a) propriile conditii de asigurare, cu respectarea prevederilor
legale referitoare la contractul de asigurare;
b) propriile clauze de asigurare, care pot modifica conditiile
de asigurare, in functie de optiunea proprie sau de cea a asiguratului;
c) propriile criterii de stabilire a primelor de asigurare;
d) propriile reglementari si instructiuni de constatare
si lichidare a daunelor, in stricta concordanta cu prevederile
cuprinse in conditiile si in clauzele de asigurare;
e) reglementari interne privind constituirea si mentinerea
rezervelor tehnice, in functie de propriul sistem de evidenta
operativa, cu respectarea normelor emise de Comisia de Supraveghere
a Asigurarilor.
(3) Asiguratorul are obligatia:
a) sa conduca evidenta contabila si operativa, care sa
permita: - intocmirea rapoartelor cerute de Comisia de Supraveghere
a Asigurarilor; - analiza rezultatelor tehnice pe clase de asigurari,
in scopul de a stabili daca activitatea sa in ansamblu este rentabila;
b) sa supravegheze activitatea unitatilor din subordine
si a agentilor sai, astfel incat sa nu fie periclitata activitatea
de asigurare desfasurata de asigurator;
c) sa isi organizeze procedurile de control intern, astfel
incat sa indeplineasca prevederile legale.
Art. 21. -
(1) Asiguratorul care exercita o activitate de asigurari
generale are obligatia sa constituie si sa mentina urmatoarele
rezerve tehnice:
a) rezerva de prime - se calculeaza lunar prin insumarea
cotelor-parti din primele nete subscrise, aferente perioadelor
neexpirate ale contractelor de asigurare, astfel incat diferenta
dintre volumul primelor nete subscrise si aceasta rezerva sa reflecte
primele nete alocate partii din riscurile expirate la data calcularii;
b) rezerva de daune - se creeaza si se actualizeaza lunar,
in baza estimarilor pentru avizarile de daune primite de asigurator,
astfel incat fondul creat sa fie suficient pentru acoperirea platii
acestor daune;
c) rezerva de daune neavizate - se creeaza si se ajusteaza
cel putin la incheierea exercitiului financiar, daca reglementarile
interne ale asiguratorului nu prevad altfel, in baza estimarilor
acestuia, a datelor statistice sau a calculelor actuariale, pentru
daunele intamplate, dar neavizate;
d) rezerva de catastrofa - se creeaza prin aplicarea lunara
a unui procent de minimum 5% asupra volumului de prime brute subscrise,
aferente contractelor care acopera riscuri catastrofale, pana
cand fondul de rezerva atinge cel putin nivelul retinerii proprii
sau 10% din acumularea raspunderilor asumate prin contractele
ce acopera riscuri catastrofale; aceasta rezerva este destinata
acoperirii despagubirilor aferente daunelor de natura catastrofala;
e) rezerva pentru riscuri neexpirate - se calculeaza pe
baza estimarii daunelor ce vor aparea dupa inchiderea exercitiului
financiar, aferente contractelor de asigurare incheiate inainte
de acea data, in masura in care valoarea estimata a acestora depaseste
suma dintre rezerva de prime si primele care urmeaza sa se mai
incaseze la aceste contracte;
f) rezerva de egalizare - se creeaza in anii cu rezultate
tehnice favorabile pentru constituirea surselor de acoperire a
daunelor in anii in care rezultatele tehnice vor fi nefavorabile.
(2) In calculul rezervelor prevazute la alin. (1) lit.
b)-f) se includ sumele estimate pentru daune si costurile de lichidare
a acestora, dupa deducerea partii ce urmeaza sa fie recuperata
de la reasiguratori.
(3) Asiguratorul care exercita o activitate de asigurari
de viata are obligatia, cu respectarea prevederilor art. 28, sa
constituie si sa mentina rezerve tehnice, denumite in continuare
rezerve matematice, pentru fondul asigurarilor de viata.
(4) Marimea rezervelor tehnice, constituite si mentinute
conform alin. (1) si (3), nu poate fi mai mica decat marimea obtinuta
prin calculul acestor rezerve, potrivit metodologiei stabilite
prin norme.
(5) Sumele transferate rezervelor tehnice, constituite
si mentinute in conditiile acestui articol, reprezinta obligatii
ale asiguratorului si se deduc din veniturile acestuia pentru
determinarea profitului.
(6) In cazurile in care contractul de asigurare prevede
incasarea primelor si plata despagubirilor in valuta, rezervele
tehnice aferente se pot constitui si mentine in valuta.
(7) Alte categorii de rezerve tehnice pot fi stabilite
prin norme, iar prevederile acestui articol se aplica si acestor
categorii.
Art. 22. - Categoriile de active admise
sa reprezinte rezervele tehnice ale asiguratorului, regulile de
dispersare a plasamentelor, precum si coeficientul de lichiditate
se stabilesc prin norme, la elaborarea carora se va tine seama
de categoriile si de clasele de asigurari practicate.
Art. 23. -
(1) Un asigurator poate realiza, pe baza unui acord, un
transfer de portofoliu de asigurari, prin care o parte sau intreaga
activitate de asigurare este transferata altui asigurator.
(2) Transferul va cuprinde transferul de datorii, drepturi,
obligatii sau proprietati.
(3) Transferul nu este valabil fara aprobarea Comisiei
de Supraveghere a Asigurarilor.
Art. 24. - Asiguratorul este obligat sa depuna la Comisia de Supraveghere
a Asigurarilor, in termen de 4 luni de la incheierea anului financiar,
bilantul contabil si contul de profit si pierderi, insotite de
raportul cenzorilor, precum si rapoartele financiare ale caror
forma, continut, informatii, detalii si certificari sunt stabilite
prin norme.
Art. 25. -
(1) Asiguratorii se pot asocia in uniuni profesionale care
sa le reprezinte interesele colective fata de autoritatile publice,
sa studieze probleme de interes comun, sa promoveze cooperarea,
sa informeze membrii asociatiei si publicul si sa organizeze serviciile
de interes comun; de asemenea, pot adera la uniuni internationale
de profil, cu respectarea obligatiilor ce decurg din actele constitutive
ale acestora.
(2) Asiguratorii pot incheia intelegeri referitoare la
coasigurare, pooluri si alte forme de cooperare specifice, in
vederea asigurarii sau reasigurarii unor riscuri.
(3) Asiguratorii emitenti de documente internationale de
asigurare Carte Verde vor constitui Biroul Roman Carte Verde,
in conformitate cu prevederile Conventiei Internationale Carte
Verde, cu avizul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor.
TOP
CAPITOLUL V
Activitatea de asigurare de viata
Art. 26. - Asiguratorul care exercita o activitate de asigurare
de viata este obligat:
a) sa tina conturi distincte pentru asigurarile de viata;
b) sa inregistreze toate veniturile si cheltuielile aferente
asigurarilor de viata in conturi separate, care sa constituie
si sa apartina unui fond de asigurare distinct, denumit in prezenta
lege fondul asigurarilor de viata;
c) sa asigure conducerea contabilitatii fondului asigurarilor
de viata, pentru identificarea operativa a activelor si a obligatiilor
aferente acestuia.
Art. 27. -
(1) Administrarea asigurarilor de viata si a fondului asigurarilor
de viata aferent, inclusiv investirea si evaluarea activelor,
calculul rezervelor matematice se vor efectua potrivit reglementarilor
stabilite prin norme.
(2) Asiguratorul care exercita o activitate de asigurare
de viata este obligat:
a) sa initieze examinarea activitatii de asigurare de viata,
constand din calcularea, conform principiilor fundamentale si
general acceptate ale calculului actuarial, a obligatiilor aferente
fondului asigurarilor de viata si a rezervelor matematice necesare,
precum si o apreciere asupra concordantei dintre fondul asigurarilor
de viata si activele aferente; examinarea se efectueaza la fiecare
12 luni sau la intervale mai scurte, daca Comisia de Supraveghere
a Asigurarilor considera necesar, de catre persoane propuse de
asigurator, care au o calificare adecvata pentru aceasta si care
sunt aprobate in acest sens de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor;
b) sa redacteze un raport asupra rezultatelor examinarilor
prevazute la lit. a), denumit in prezenta lege raport asupra asigurarilor
de viata, ale carui forma, continut al informatiilor, documentelor
si detaliilor suplimentare, precum si mod de certificare sunt
stabilite prin norme;
c) sa depuna la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor
o copie de pe raportul asupra asigurarilor de viata intr-un interval
de 4 luni de la data la care s-a facut examinarea sau intr-un
interval mai mare, daca termenul a fost aprobat in scris de Comisia
de Supraveghere a Asigurarilor, in urma unei solicitari scrise
si temeinic motivate, primita de la asigurator;
d) sa furnizeze informatiile, documentele si detaliile
suplimentare, in forma pe care Comisia de Supraveghere a Asigurarilor
o considera necesara, pentru evaluarea fondului asigurarilor de
viata si a situatiei financiare a acestuia, dupa depunerea raportului
asupra asigurarilor de viata la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.
Art. 28. -
(1) In conditiile art. 32 activele aferente fondului asigurarilor
de viata vor garanta siguranta absoluta a asiguratilor care au
contracte de asigurari de viata si vor fi folosite numai in raport
cu obligatiile aferente fondului asigurarilor de viata.
(2) Este interzisa crearea de sarcini - gaj sau ipoteca
- asupra oricarui activ ce apartine fondului asigurarilor de viata,
in masura in care aceasta contravine prevederilor alin. (1).
(3) Asiguratorul poate sa schimbe, la un pret de piata
rezonabil, unele active apartinand fondului asigurarilor de viata
cu alte active care ii apartin, precum si sa utilizeze activele
aferente fondului asigurarilor de viata in alte scopuri decat
cele prevazute la alin. (1), daca dovedeste in scris Comisiei
de Supraveghere a Asigurarilor ca valoarea activelor utilizate
depaseste valoarea totala a obligatiilor aferente fondului asigurarilor
de viata.
TOP
CAPITOLUL VI
Redresarea, reorganizarea si lichidarea
asiguratorilor
Art. 29. - Daca in urma analizei rapoartelor financiare si a controalelor
efectuate unui asigurator Comisia de Supraveghere a Asigurarilor
constata ca acesta, ca urmare a nerespectarii prezentei legi,
pune in pericol onorarea obligatiilor asumate fata de asigurati,
comisia solicita consiliului de administratie al asiguratorului
intocmirea si aplicarea unui plan de redresare financiara care
sa prevada, in principal:
a) limitarea volumului de prime brute sau nete subscrise
pe o anumita perioada, astfel incat acestea sa nu depaseasca anumite
valori;
b) interzicerea vanzarii sau reinnoirii contractelor de
asigurare de un anumit tip;
c) interzicerea efectuarii anumitor investitii;
d) majorarea capitalului social varsat sau a fondului de
rezerva libera varsat;
e) orice masuri pe care le considera necesare in vederea
redresarii.
Art. 30. -
(1) In cazul in care constata ca masurile prevazute la
art. 29 nu au dat rezultate, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor
poate, in vederea prevenirii insolvabilitatii unui asigurator,
sa solicite Curtii de Apel Bucuresti numirea unui administrator
special pentru acel asigurator.
(2) Daca Curtea de Apel Bucuresti constata ca asiguratorul
nu isi poate indeplini obligatiile de plata sau ca activitatile
sale nu sunt gestionate cu respectarea normelor prudentiale specifice,
poate dispune ca afacerile si bunurile asiguratorului sa fie administrate
de un administrator special.
(3) Curtea de Apel Bucuresti se va pronunta, in mod obligatoriu,
in termen de cel mult 7 zile de la solicitare.
(4) Decizia Curtii de Apel Bucuresti este definitiva, iar
citarea partilor nu este obligatorie.
(5) Sarcinile, raspunderile, limitele imputernicirii si
salariul administratorului special, precum si orice alte probleme
legate direct sau indirect de prevederile prezentului articol
vor fi reglementate prin norme.
(6) Dupa numirea unui administrator special, in conditiile
prezentei legi:
a) toate atributiile legale ale actionarilor semnificativi
si ale persoanelor semnificative ale asiguratorului vor fi suspendate
si vor fi transferate administratorului special pe durata numirii
sale;
b) atributiile, indatoririle si responsabilitatile actionarilor
semnificativi si ale persoanelor semnificative ale asiguratorului,
dupa aplicarea prevederilor lit. a), se stabilesc prin norme.
(7) Pe perioada numirii administratorului special se suspenda
dreptul de vot in privinta numirii si revocarii administratorilor
si dreptul la dividende al actionarilor, activitatea consiliului
de administratie si a cenzorilor, precum si dreptul la remuneratie
al consiliului de administratie si al cenzorilor.
(8) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va solicita
Curtii de Apel Bucuresti revocarea dispozitiei date in conditiile
alin. (2), iar aceasta poate revoca dispozitia, daca constata
ca masura nu mai este necesara.
Art. 31. -
(1) Un asigurator intra in lichidare in urma deciziei instantei
judecatoresti luate in baza legislatiei din Romania cu privire
la faliment.
(2) Sesizarea instantei judecatoresti de catre Comisia
de Supraveghere a Asigurarilor se face in cazul constatarii insolvabilitatii
asiguratorului. Insolvabilitatea asiguratorului se stabileste
pe baza normelor si a reglementarilor Comisiei de Supraveghere
a Asigurarilor.
Art. 32. -
(1) In cazul in care in urma unei hotarari judecatoresti
un asigurator intra in procedura de lichidare, asiguratii acestuia
beneficiaza de prioritate asupra activelor asiguratorului si au
intaietate fata de toti ceilalti creditori ai asiguratorului,
imediat dupa plata cheltuielilor de lichidare si in conditiile
alin. (2).
(2) In cazul lichidarii unui asigurator care inainte de
lichidare exercita sau a fost autorizat sa exercite o activitate
de asigurare de viata, activele ce reprezinta fondul asigurarilor
de viata vor fi folosite numai pentru achitarea obligatiilor fata
de asiguratii care au polite de asigurare de viata.
TOP
CAPITOLUL VII
Intermediarii in asigurari
Art. 33. -
(1) In conditiile prezentei legi intermediarii in asigurari
sunt agentii de asigurare si brokerii de asigurare.
(2) Asiguratorii nu pot exercita activitati de asigurare
prin brokeri neautorizati.
Art. 34. -
(1) O persoana poate desfasura o activitate ca agent de
asigurare, daca detine o autorizatie valabila, scrisa, din partea
unui asigurator, denumita in prezenta lege contract de agent,
pentru a actiona in numele acestuia.
(2) Agentii de asigurare, persoane fizice, au dreptul sa
se inregistreze la camera de munca in a carei raza teritoriala
domiciliaza, pentru a li se calcula vechimea in munca si pentru
a achita taxele necesare in vederea constituirii fondurilor de
pensii si de asigurari sociale.
(3) Un agent de asigurare nu poate intermedia aceleasi
clase de asigurari decat pentru un singur asigurator.
(4) Daca un asigurat a incheiat o asigurare printr-un agent
de asigurare, asiguratorul in numele caruia actioneaza agentul
este raspunzator fata de asigurat pentru toate actele sau omisiunile
agentului de asigurare.
Art. 35. -
(1) O persoana juridica poate desfasura o activitate de
broker de asigurare, daca are o autorizatie de functionare din
partea Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor.
(2) In vederea obtinerii autorizatiei de functionare solicitantul
va prezenta Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor documente
din care sa rezulte ca va respecta prevederile alin. (5) lit.
a)-d).
(3) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va decide cu
privire la eliberarea autorizatiei de functionare in termen de
cel mult 30 de zile de la data primirii documentelor din care
sa rezulte ca solicitantul va respecta prevederile alin. (5) lit.
a)-d).
(4) Un broker de asigurare nu poate fi inmatriculat in
registrul comertului fara autorizatia de functionare emisa de
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, conform prevederilor prezentei
legi.
(5) Orice broker de asigurare trebuie sa indeplineasca
urmatoarele conditii:
a) sa fie persoana juridica;
b) sa aiba un capital social varsat in forma baneasca,
a carui valoare nu poate fi mai mica de 150 milioane lei; aceasta
valoare va fi actualizata prin norme de Comisia de Supraveghere
a Asigurarilor;
c) sa aiba in vigoare un contract de asigurare de raspundere
civila profesionala, in concordanta cu cerintele prevazute de
norme;
d) sa aiba ca obiect de activitate numai activitatea de
broker de asigurare;
e) sa pastreze si sa puna la dispozitie Comisiei de Supraveghere
a Asigurarilor, la cerere, registrele si inregistrarile contabile
care sa evidentieze si sa explice operatiunile efectuate in timpul
desfasurarii activitatii, incluzand informatii asupra contractelor
de asigurare incheiate si asupra intelegerilor cu asiguratorii;
f) sa se conformeze solicitarilor Comisiei de Supraveghere
a Asigurarilor in ceea ce priveste raportarile, precum si activitatile
pe care le desfasoara, astfel cum vor fi stabilite prin norme.
(6) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor refuza o cerere
de autorizare de functionare pentru un broker de asigurare, daca
constata ca:
a) actionarul semnificativ sau persoana semnificativa a
solicitantului are cazier judiciar;
b) conducatorul executiv nu indeplineste conditiile privind
pregatirea si experienta pentru a detine aceasta pozitie, in conformitate
cu normele elaborate de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor;
c) numele solicitantului induce in eroare publicul;
d) solicitantul nu respecta conditiile prevazute la alin.
(5).
(7) Autorizatia de functionare acordata unui broker de
asigurare poate fi retrasa de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor
in cazul in care:
a) aceasta constata ca brokerul de asigurare se afla in
una dintre situatiile prevazute la alin. (6);
b) brokerul nu a achitat pentru brokerii de asigurare taxele
prevazute la art. 36.
(8) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va publica,
cel putin o data pe an in Monitorul Oficial al Romaniei, precum
si intr-o publicatie de larga circulatie lista actualizata cuprinzand
brokerii de asigurare autorizati si orice alte informatii pe care
le va considera necesare in aplicarea prezentei legi.
(9) Un broker de asigurare nu poate fi actionar semnificativ
sau persoana semnificativa a unui asigurator. Un asigurator nu
poate fi actionar sau administrator al unui broker de asigurare.
(10) Brokerii de asigurare, sub conditia imputernicirii
primite din partea asiguratorilor, sunt indreptatiti sa colecteze
primele in numele acestora si sa emita documente de asigurare.
(11) Brokerii de asigurare se pot asocia in uniuni profesionale
si pot adera la uniuni internationale de profil, cu respectarea
obligatiilor ce decurg din actele constitutive ale acestora.
Art. 36. -
(1) Un broker de asigurare care solicita autorizarea conform
art. 35 achita la depunerea cererii de autorizare o taxa de autorizare
de 30.000.000 lei; cuantumul taxelor de autorizare se actualizeaza
periodic prin decizie a Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor,
in functie de indicele preturilor comunicat de Comisia Nationala
pentru Statistica.
(2) In cazul respingerii cererii de autorizare taxa de
autorizare nu se restituie.
(3) Brokerii de asigurare achita, din momentul acordarii
autorizatiei de functionare, pe durata valabilitatii acesteia,
o taxa de functionare, stabilita anual de Comisia de Supraveghere
a Asigurarilor, de maximum 0,3% din comisioanele incasate in perioada
pentru care sunt datorate.
(4) Brokerii de asigurare achita taxa de functionare la
termenul stabilit prin norme.
(5) Pentru nevirarea la termen a taxei de functionare prevazute
la alin. (3) se calculeaza majorari de intarziere, in conformitate
cu reglementarile in vigoare referitoare la sumele nevirate la
termen la bugetul de stat.
TOP
CAPITOLUL VIII
Raspunderi si sanctiuni
Art. 37. - Nici o fapta sau omisiune a asiguratorului ori a agentului
sau, constand in incalcarea oricarei prevederi a prezentei legi,
a legii contractului de asigurare, a conditiilor sau primelor
de asigurare, precum si a altor elemente privind incheierea contractului
de asigurare, nu poate fi invocata de asigurator pentru anularea
unui contract de asigurare.
Art. 38. -
(1) Activitatea de publicitate sau de reclama nu va putea
fi folosita de catre sau in numele unui asigurator ori intermediar
in asigurari, daca, direct sau indirect, induce in eroare sau
poate induce in eroare ori ascunde sau prezinta denaturat adevarul
fata de asigurati ori fata de potentialii asigurati, in ceea ce
priveste activele asiguratorului, structura sa organizatorica,
situatia financiara, vechimea, pozitia pe piata asigurarilor,
conditiile de asigurare sau orice alt aspect relevant.
(2) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va solicita
asiguratorului incetarea acestor practici, sub sanctiunea suspendarii
autorizatiei.
Art. 39. -
(1) Incalcarea dispozitiilor prezentei legi si a normelor
adoptate in aplicarea acesteia se constata de Comisia de Supraveghere
a Asigurarilor si se sanctioneaza de Consiliul Comisiei de Supraveghere
a Asigurarilor.
(2) Constituie contraventii, daca, potrivit conditiilor
in care au fost savarsite, nu constituie infractiuni potrivit
legii penale, nerespectarea urmatoarelor prevederi:
a) pastrarea activelor in Romania, conform prevederilor
art. 18;
b) conducerea activitatii, conform prevederilor art. 20;
c) aprobarea prealabila a actionarilor semnificativi si
a persoanelor semnificative ale asiguratorului, conform prevederilor
art. 5 lit. e);
d) tinerea evidentelor si transmiterea rapoartelor de catre
asiguratori si brokeri de asigurare, in conditiile prevazute de
lege sau de normele adoptate in aplicarea acesteia;
e) mentinerea capitalului social minim si a marjei de solvabilitate,
conform prevederilor art. 16 si 35;
f) constituirea si mentinerea rezervelor tehnice, conform
prevederilor art. 21;
g) acoperirea rezervelor tehnice prin categoriile de active
admisibile, conform prevederilor art. 22;
h) transferul de portofoliu, conform prevederilor art.
23;
i) fondul asigurarilor de viata si administrarea acestuia,
conform prevederilor art. 26 si 27;
j) protejarea intereselor asiguratilor care au polite de
asigurari de viata, conform prevederilor art. 28;
k) activitatea agentilor de asigurare, conform prevederilor
art. 34 alin. (3);
l) activitatea brokerilor de asigurare, conform prevederilor
art. 35 alin. (5) lit. d), e), f) si alin. (9);
m) reclama si publicitatea prevazute la art. 38 alin. (1).
(3) Savarsirea cu intentie sau din culpa, prin comisiune
sau omisiune, a vreuneia dintre faptele prevazute la alin. (2)
se sanctioneaza cu:
a) avertisment scris;
b) limitarea operatiunilor;
c) amenda aplicabila: asiguratorilor, de la 5.000.000 lei
la 50.000.000 lei; brokerilor de asigurare, de la 1.000.000 lei
la 5.000.000 lei; administratorilor, directorilor, directorilor
executivi sau cenzorilor, intre 1-6 salarii medii pe societate,
din luna precedenta, la data constatarii faptei;
d) interzicerea temporara sau definitiva pentru asiguratori
a exercitarii activitatii de asigurare pentru una sau mai multe
categorii de asigurari, iar pentru brokerii de asigurare, interzicerea
temporara sau definitiva a activitatii definite la art. 2 pct.
6;
e) retragerea autorizatiei.
(4) Sanctiunea amenzii poate fi aplicata cumulativ cu oricare
dintre sanctiunile prevazute la alin. (3) lit. d) si e).
(5) Decizia de sanctionare este semnata de presedintele
Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor si produce efecte la data
comunicarii sale persoanei sanctionate.
(6) La individualizarea sanctiunii se va tine seama de
circumstantele personale si reale ale savarsirii faptei si de
conduita faptuitorului.
(7) In cazul constatarii savarsirii a doua sau mai multe
contraventii, se aplica amenda prevazuta pentru contraventia cea
mai grava.
(8) Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare
de la 3 luni la 3 ani sau cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000
lei desfasurarea activitatii de asigurare in sau din Romania,
conform prevederilor art. 2 pct. 1, savarsita de orice persoana
fara autorizarea Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor.
(9) Cuantumul amenzilor stabilite prin prezenta lege se
actualizeaza periodic prin decizii ale Comisiei de Supraveghere
a Asigurarilor, in functie de indicele preturilor comunicat de
Comisia Nationala pentru Statistica.
(10) Amenzile stabilite prin aceasta lege si aplicate de
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor se fac venituri la bugetul
de stat.
(11) Prevederile prezentei legi se completeaza cu prevederile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor,
in masura in care acestea nu contravin prevederilor prezentei
legi.
Art. 40. -
(1) Impotriva deciziilor adoptate de Comisia de Supraveghere
a Asigurarilor, in conformitate cu art. 8 alin. (2), persoana
implicata poate face plangere la Curtea de apel in termen de 30
de zile de la comunicarea deciziei, potrivit legii.
(2) Plangerea adresata Curtii de apel nu suspenda, pe timpul
solutionarii acesteia, masurile dispuse de Comisia de Supraveghere
a Asigurarilor.
(3) Solutionarea plangerii se face cu precadere si de urgenta.
Art. 41. - Comisia de Supraveghere a Asigurarilor poate oricand
sa decida modificarea sau revocarea oricaror masuri dispuse, daca
constata ca acestea nu mai sunt necesare.
TOP
CAPITOLUL IX
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 42. -
(1) In toate problemele privind reglementarea activitatii
de asigurare si reasigurare se aplica prevederile prezentei legi.
(2) Orice dispozitii referitoare la asigurari si reasigurari,
stabilite prin legi speciale, sunt administrate de Comisia de
Supraveghere a Asigurarilor.
(3) In caz de conflict intre dispozitiile prezentei legi
si prevederile continute in alte acte normative se aplica prevederile
prezentei legi.
(4) Pentru situatiile nereglementate in prezenta lege aceasta
se completeaza cu legislatia comerciala, civila, a investitiilor
straine si contraventionala, dupa caz.
Art. 43. -
(1) Sunt scutite de impozite si taxe:
a) primele de asigurare si reasigurare, precum si comisioanele
aferente acestora;
b) despagubirile, sumele asigurate si orice alte drepturi
ce se acorda asiguratilor, beneficiarilor sau tertelor persoane
pagubite, din asigurarile de orice fel;
c) transferurile de valori ale plasamentelor si transferurile
de portofolii de asigurari, intervenite intre asiguratori, din
patrimoniul societatii cedente in patrimoniul celei cesionare,
inclusiv ca urmare a divizarii, fuzionarii, lichidarii sau a oricaror
forme de reorganizare interna a societatii de asigurare;
d) contributiile platite de asiguratori si de brokerii
de asigurare la uniunile profesionale de profil.
(2) Primele de asigurare si reasigurare sunt cheltuieli
deductibile fiscal.
Art. 44. -
(1) Asiguratorul sau brokerul de asigurare care la data
intrarii in vigoare a prezentei legi era autorizat sa desfasoare
activitati in domeniul asigurarilor, in conditiile legislatiei
abrogate prin aceasta lege, este autorizat sa isi continue activitatea
pentru urmatoarele 12 luni, termen in care se va conforma reglementarilor
prezentei legi.
(2) Asiguratorii care isi inceteaza activitatea ca urmare
a aplicarii prevederilor prezentei legi si nu au procedat la efectuarea
transferului de portofoliu, in conditiile prevazute la art. 23,
raman raspunzatori pentru obligatiile asumate.
(3) In termen de 12 luni de la data intrarii in vigoare
a prezentei legi societatile mutuale care desfasoara o activitate
de asigurare la data intrarii in vigoare a prezentei legi sunt
obligate sa solicite si sa obtina autorizarea Comisiei de Supraveghere
a Asigurarilor, in conformitate cu prevederile art. 12.
(4) Prevederile art. 13 si 36 se aplica incepand cu data
intrarii in vigoare a prezentei legi.
(5) Pana la aprobarea noului plan de conturi, specific
activitatii de asigurare, la determinarea veniturilor asiguratorului
vor fi luate in considerare primele efectiv incasate.
(6) In termen de cel mult 6 luni de la data intrarii in
vigoare a prezentei legi Comisia de Supraveghere a Asigurarilor,
cu avizul Ministerului Finantelor, va elabora noul plan de conturi
si metodologia contabila specifica activitatii de asigurare.
(7) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va apela in
primul an de la infiintare, pentru acoperirea cheltuielilor de
intretinere, dotare si functionare, cu titlu de imprumut rambursabil,
la disponibilul din Fondul de protejare a asiguratilor, constituit
in baza art. 60 din Legea nr. 136/1995 privind asigurarile si
reasigurarile in Romania; imprumutul se va rambursa pe masura
obtinerii surselor de finantare, constituite conform prevederilor
prezentei legi.
Art. 45. -
(1) La data intrarii in vigoare a prezentei legi se constituie
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.
(2) Membrii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor
vor fi numiti in termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei
legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Pe data numirii membrilor Consiliului Comisiei de Supraveghere
a Asigurarilor isi inceteaza activitatea Oficiul de supraveghere
a activitatii de asigurare si reasigurare din cadrul Ministerului
Finantelor, infiintat prin Hotararea Guvernului nr. 574/1991,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 182
din 11 septembrie 1991.
(4) Atributiile Oficiului de supraveghere a activitatii
de asigurare si reasigurare din cadrul Ministerului Finantelor,
competentele legale ale Ministerului Finantelor, precum si ale
Guvernului Romaniei, astfel cum sunt prevazute, la data intrarii
in vigoare a prezentei legi, la art. 5, 7, 53, 60, 65 si 67 din
Legea nr. 136/1995, se preiau de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.
(5) Salariatii Oficiului de supraveghere a activitatii
de asigurare si reasigurare din cadrul Ministerului Finantelor
se transfera in interesul serviciului la Comisia de Supraveghere
a Asigurarilor pe functii similare.
Art. 46. - La data intrarii in vigoare
a prezentei legi se abroga: Legea nr. 47/1991 privind constituirea,
organizarea si functionarea societatilor comerciale din domeniul
asigurarilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 151 din 19 iulie 1991; pct. V din Ordonanta Guvernului
nr. 23/1992 privind modificarea unor sanctiuni contraventionale,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 213
din 28 august 1992; Ordonanta Guvernului nr. 27/1997 pentru completarea
Legii nr. 136/1995 privind asigurarile si reasigurarile in Romania,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 208
din 26 august 1997; Legea nr. 48/1998 privind aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 27/1997 pentru completarea Legii nr. 136/1995 privind
asigurarile si reasigurarile in Romania, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 102 din 4 martie 1998; Hotararea
Guvernului nr. 574/1991 privind atributiile Oficiului de supraveghere
a activitatii de asigurare si reasigurare, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 182 din 11 septembrie 1991;
art. I din Hotararea Guvernului nr. 789/1993 pentru modificarea
si completarea Hotararii Guvernului nr. 574/1991 privind atributiile
Oficiului de supraveghere a activitatii de asigurare si reasigurare,
precum si a Hotararii Guvernului nr. 788/1992 privind organizarea
si functionarea Ministerului Finantelor, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 33 din 3 februarie 1994, precum
si orice alte dispozitii contrare prezentei legi.
Art. 47. - Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va adopta si
va emite:
1. in termen de 3 luni de la numirea membrilor Consiliului
Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, normele privind:
a) clasele de asigurari care pot fi practicate;
b) informatiile si documentatia cerute de procedura de
autorizare;
c) limita minima a marjei de solvabilitate, precum si metodologia
de calcul al acesteia;
d) insolvabilitatea asiguratorului;
e) conditiile privind administrarea fondului asigurarilor
de viata, investitiile si evaluarea activelor, calculul rezervelor
matematice, precum si orice alte aspecte referitoare la normele
actuariale;
f) categoriile de active admise sa acopere rezervele tehnice
ale asiguratorului, precum si regulile de dispersare a plasamentelor;
g) elaborarea metodologiei de calcul si de evidenta a rezervelor
tehnice minimale pentru activitatea de asigurari generale, in
conditiile prezentei legi;
2. in termen de 6 luni de la numirea membrilor Consiliului
Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, normele privind:
a) actualizarea limitelor minime pentru: - capitalul social
varsat al societatilor de asigurare, asigurare-reasigurare si
reasigurare; - capitalul social varsat de brokerii de asigurare;
- fondul de rezerva libera varsat al unui asigurator, constituit
sub forma de societate mutuala;
b) actualizarea taxelor de autorizare si stabilirea termenelor
de plata a taxelor de functionare prevazute de prezenta lege;
c) informatiile, documentele si certificatele necesare
pentru intocmirea rapoartelor prevazute de prezenta lege;
d) forma si continutul rapoartelor financiare, inclusiv
ale raportului privind asigurarile de viata;
e) alte categorii de rezerve tehnice decat cele prevazute
la art. 21 alin. (1);
f) informatiile pe care trebuie sa le contina rapoartele
brokerilor de asigurari, aspectele referitoare la comportarea
si managementul afacerilor acestora, limita minima a asigurarii
de raspundere civila profesionala, precum si operatiunile care
pot fi efectuate;
g) organizarea, functionarea si atributiile Corpului expertilor
in asigurari;
h) categoriile de asigurari exceptate de la prevederile
prezentei legi, in conditiile si in termenii stabiliti de Comisia
de Supraveghere a Asigurarilor;
i) responsabilitatile, competentele, conditiile si orice
alte aspecte referitoare la administratorul special, precum si
atributiile actionarilor semnificativi si ale persoanelor semnificative
ale asiguratorului, dupa numirea acestuia;
j) criteriile pentru aprobarea prealabila a actionarilor
semnificativi si a persoanelor semnificative;
k) aplicarea legii in domeniul asigurarilor obligatorii;
l) regimul confidentialitatii informatiilor;
m) transferul de portofoliu. Aceasta lege a fost adoptata
de Senat in sedinta din 6 martie 2000, cu respectarea prevederilor
art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATULUI
MIRCEA IONESCU-QUINTUS
Aceasta lege a fost adoptata de Camera
Deputatilor in sedinta din 7 martie 2000, cu respectarea prevederilor
art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
MIRON TUDOR MITREA
Bucuresti, 3 aprilie 2000. Nr. 32.
TOP